Železničář / Hlavní zprávy / Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z depa v Michli. Za pár desítek minut měla vyrazit na svou první cestu s cestujícími z Prahy do Děčína. Od té doby už Pendolina přepravila zhruba 20 milionů cestujících.
Tyto vlaky tak stále drží český železniční rychlostní rekord 237 km/h, jsou nejrychlejším a nejpohodlnějším spojením Prahy a ostravské aglomerace a v roce 2025 se mohou stát prvními pravidelnými vlaky, které u nás svezou cestující rychlostí 200 km/h.
Pendolino svezlo první cestující na rychlíku 772 z pražského Masarykova nádraží do Děčína a odpoledne se na dalším pravidelném rychlíkovém spoji vrátilo zpět do Prahy. V prosinci tedy uplynulo 20 let od zahájení přepravy těmito vlaky.
Doménou Pendolin se stalo spojení Prahy a Ostravy, kde dodnes nabízejí nejrychlejší a nejpohodlnější cestování. Během dvou dekád provozu však obsluhovala také spoje do Vídně nebo Bratislavy a Žiliny. V současnosti zajišťují vedle spojení Prahy a Ostravska také spoje z Bohumína a Ostravy do Plzně, Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů. Po dokončení instalace ETCS se zhruba v polovině roku 2025 vrátí také na linku Košičan z Prahy do Košic.
Pendolina mají nejblíže k tomu, aby se stala už během roku 2025 prvními vlaky, které v České republice svezou cestující na pravidelné lince rychlostí 200 km/h. Bude to možné mimo jiné díky speciální technologii aktivního naklápění vozové skříně,
Jednotka v číslech
České dráhy převzaly od společnosti Alstom sedm jednotek Pendolino a po nehodě jedné z nich v roce 2022 v Bohumíně nyní provozují zhruba 6,5 jednotky.
Pendolino má sedm vozů, z toho čtyři jsou hnací a tři vložené bez pohonu. Délka vlaku je 185 metrů a kapacita 331 míst k sezení, z toho 52 míst v 1. třídě, 1 místo pro osobu na vozíku a disponuje také 3 místy pro jízdní kola. Celý vlak má 16 hnaných náprav a celkový výkon 4 000 kW. Maximální konstrukční rychlost je 230 km/h, v současnosti je maximální provozní rychlost vlaku 200 km/h a na našich tratích jezdí aktuálně nejvíce 160 km/h. Uzpůsoben je pro provoz na tratích s napájecími soustavami 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. Jednotky jsou vybaveny systémem aktivního naklápění vozové skříně, což jim umožňuje projíždět oblouky vyšší rychlostí, než mohou klasické soupravy.
Pendolina nabízejí klimatizované velkoprostorové oddíly, dětské kino, bistro, palubní wi-fi síť a možnost napájet cestovní elektroniku během cesty z elektrických zásuvek 230 V. Ve vlaku se rovněž nachází palubní zábavní a informační portál a audiovizuální informační systém nebo tichý oddíl. Plánuje se vybavení repeaterem pro snazší příjem telefonních hovorů. V současné době jsou jednotky vybavovány novým vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS, přitom několik jednotek už tento systém využívá.
Vlaky Pendolino nebo odvozené typy s aktivním naklápěcím systémem jezdí například v Itálii, Švýcarsku, Portugalsku, Finsku, ve Velké Británii, Slovinsku nebo v Německu.
Další články této rubriky
Signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
19.1.2025 - ČD podepsaly smlouvu na dodání a instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Zástavbu zajistí konsorcium firem ČD – Telematika a Kontron Transportation. Instalace technologie by měla být… »
Trať mezi Brnem a Zastávkou je dvoukolejná a elektrifikovaná
14.1.2025 - Železniční trat mezi Brnem a Zastávkou je po kompletní modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, zároveň… »
Cestující vozí první bateriové Pantery
10.1.2025 - V pravidelném provozu s cestujícími začaly od prosincové změny jízdních řádů jezdit první bateriové vlaky. Lidé se s nimi setkají na spojích jezdících na lince S8 z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor… »